نوجوانان صابریان

کاری از نوجوانان پایگاه شهید صابریان

نوجوانان صابریان

کاری از نوجوانان پایگاه شهید صابریان

بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
آخرین نظرات
نویسندگان

نگاهی گذرا به طرح شهید بهنام محمدی

امام على علیه‏السلام می‌فرمایند: ... إِنَّما قَلْبُ الْحَدَثِ کَالْأَرْضِ الْخالِیَةِ مآ أُلْقِىَ فیها مِنْ شَىْ‏ءٍ قَبِلَتْهُ ... .

جز این نیست که دل نوجوان همچون زمین میان تُهى است؛ هر چه در آن افشانده شود،همان را می‏پذیرد.(نهج البلاغه، نامه31 )

 

ذهن و دل نوجوان به عنوان میدانی وسیع در امر تربیت,نیاز به راهبری بزرگانی دارد که خود عمری را در راه فراگیری علم و کسب فضایل طی کرده باشند و مهم‌تر آنکه در درک مفاهیم  وحیانی و تطبیق آن بر مصادیق عصر کنونی، تکیه گاه والایی داشته باشند. به همین سبب، اساس فعالیت های طرح شهید محمدی بر اساس دیدگاه های تربیتی بنیان‌گزار کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی رحمه الله علیه و مقام معظم رهبری حفظه الله تعالی  پایه ریزی شده  تا با بهره مندی از رهنمودهای این دو مرد الهی، تربیتی مطابق با اسلام ناب محمدیصلی الله علیه و آله وسلم صورت پذیرد. بدین جهت این طرح ، سرلوحه‌ی کار خود را پرورش دانش آموزانی عالم، مهذب , پایبند به آرمان های اسلام و انقلاب و تربیت نیروهایی کارآمد  قرار داده است؛ و صد البته  این امر میسر نمی‌شود مگر با تعامل سازنده و دقیق سه ضلع: خانواده، مسجد و مدرسه. بی شک نهاد آموزش و پرورش که از مدرسه تا آستانه ورورد به تحصیلات دانشگاهی را در بر می گیرد، نقشی حیاتی در بیداری فرهنگی یک جامعه اسلامی دارد. مقام معظم رهبری به این نکته ی حساس در بیانات خویش اشاره کرده و فرموده اند: «هدف فشار دشمن در جبهه نظامی- سیاسی و اقتصادی، فقر (و ضربه زدن) در جبهه فرهنگی است. .... اگر آمریکا به این نتیجه برسد که می توان آموزش و پرورش ایران را چنان تغییر داد که در چند سال آینده از انقلاب خبری نباشد، دیگر اصراری بر محاصره اقتصادی خود نخواهد داشت.»

در میان این نهاد وسیع آموزشی، «مدرسه» اولین محیطی است که انسان بطور معمول در آن پای می گذارد و شخصیتش رشد پیدا می کند؛ به تعبیر دیگر، بعد از خانواده، اولین گام ترقی جسمی و عاطفی و روحی فرزند در این جایگاه طی می شود.

مدارس که در برگیرنده‌ی بهترین دوران و ساعات زندگی انسان‌ها برای یاد گرفتن و پرورش یافتن می باشند، می‌توانند نقش منحصر بفردی در تعیین راه و رسم زندگی و چگونگی پیمودن آن برای هر فرد از مخاطبان ایفاء کنند. در نظام جمهوری اسلامی ایران، پرورش دانش آموزان در کنار آموزش آنها جزء وظایف اصلی وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته که حاکی از پذیرش و اعتقاد به این امر مهم است.

با توجه به این سه ضلع مثلث تربیت ، طرح شهید محمدی در واقع ، طرحی فکری- اجرایی و جامع نظامند است که در نظر دارد با روشنگری خانواده و معرفی پایگاه مسجد به دانش آموزان مدارس ، برقرار کننده ارتباط بین این سه عنصر باشد.

برای اجرای طرح در اولین اقدام ستاد برگزاری طرح ، به شناسایی پایگاه های بسیج و مدارس مستعد برای برگزاری طرح می پردازد

دراین مرحله ، از هر پایگاه 4 نفر نیروی مستعد و فعال ، (ویک طلبه فعال در صورت امکان)  توسط پایگاه معرفی می شوند که بعد از برگزاری چند جلسه توجیهی طرح برای این نیروها و بعد از انجام رایزنی های اولیه و کلی با مدارس ، ستاد سرحلقه های مساجد را به مدارس معرفی کرده و به تجهیز دفتر بسیج دانش آموزی مدرسه می پردازد.

از ابتدای شروع کار سرحلقه ها در مدارس ، ستاد  پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری محتوا و امور اجرایی را  طبق جدول برنامه های طرح به عهده می گیرد.

برنامه های طرح شهید بهنام محمدی در چهار بخش علمی و پژوهشی ، فرهنگی ، ورزشی و اردویی وتربیتی تقسیم بندی می شوند. این برنامه ها شامل

- برگزاری مراسم های مذهبی و انقلابی ، برگزاری نمایشگاه ها ، طرح مطالعاتی شهید مطهری و... در بخش فرهنگی

- مسابقات ورزشی ، دوره های پینت بال ، سانس استخر ، کوهنوردی و ...

- اردوی زیارتی مشهد مقدس ، اردوی راهیان نور ، اردوی جهادی ، اردوهای تفریحی و... در بخش اردویی- ورزشی

- برگزاری کلاس های آموزشی ، روزهای علمی ، مسابقات علمی ،پشتیبانی تحصیلی و... در بخش علمی و پژوهشی  می باشد.

- دوره های تربیتی بصیرتی وتشکیل حلقه ها  واردوهای خاص وهمایش ها و آموزه های تخصصی دربخش تربیتی.

این برنامه ها ، برای متربیان و دانش آموزان  بر اساس اولویت های رسالت طرح ، برنامه ریزی شده اند.

درواقع نیروهای پایگاه تحت عنوان نیروی بسیج دانش آموزی وارد مدرسه شده و اقدام به برگزاری برنامه ها بر اساس طرح شهید محمدی خواهند نمود.

در آخرین فاز این برنامه ها ، تعدادی از دانش آموزان ویژه و منتخب طرح در هر مدرسه وپایگاه شناسایی به صورت کیفی وویژه برنامه های این گروه دنبال خواهد شد. انشاالله ، بعد از جذب کمی نیروهادر سه ماهه دوم طرح به پایگاه ، برای رشد کیفی آن ها نیز مطابق با طرح شجره طیبه صالحین ، برنامه هایی توسط پایگاه اجرا خواهد شد.